top of page

Glæde under solen for seniorer

  • tendensklog
  • 10. maj
  • 2 min læsning

Opdateret: 11. maj

Det var tilbage i 1975 de første bådflygtninge kom til Danmark fra Vietnam. Der lever stadig mennesker som kan huske flugten og velkomsten til Danmark.

I dag er de fleste vietnamesere efterkommere og godt integreret i Danmark. Alligevel kan de – ung som gammel – have behov for at mødes med andre, der har den samme historie og den samme kultur at trække på. Således også i Taastrup. Taastrupgaard var et af de steder, hvor flygtningene blev indkvarteret.


Så startede "Solglæde"

Det er til det formål at en af efterkommerne i maj 2025, Freya Nguyen, tog initiativ til ”Solglæde”. Det er et månedligt træf for mennesker med vietnamesiske rødder der kan mødes – primært seniorer.

Her har hun – med hjælp fra andre – lavet et alsidigt program, som trækker forholdsvis mange vietnamesere af huse. Visionen er ”livskvalitet, sundhed og aktiv deltagelse - at øge livskvalitet og sundhed for de ældre ved at styrke deres netværk samt hjælpe dem til aktiv deltagelse i samfundet.”


Husk maden

Der er altid mad indblandet og altid ved at deltagerne har taget mad med. Det er en kulturel ting at venner og familiemedlemmer fra nær og fjern samles om mad. Det er hjemligt.

Det handler også om musik og her er mødestedet helt oplagt, idet ”Solglæde” har fast mødelokale i Børnekulturhuset på Taastrupgaardsvej. Her er der f.eks. er klaver og hvor akustikken er, som den skal være.

Foreningen har – udover at spise sammen – også et stærkt fokus på sundhed. Der er forskelligt sundhedsrelateret på programmet som f.eks. yoga og vejrtrækningsøvelser, kost og bevægelse men også fremstilling og præsentation af kunst. Som Freya skriver på deres Facebook-side: ” Vi fik besøg af en ung kvinde Tien i dag. Hun var god til at hjælpe til og kom med en ide om at lave en fernisering af billederne. YES det var en god ide- Tien og jeg opsat hurtigt en professionel fernisering med musik til. Mens de ældre gik rundt for at se hinandens mesterværker, spillede Tiên på piano. Stemningen var fantastisk”.

Den 9. maj 2026 fejrede initiativet sit første år ved en fin fest i Taastrup Medborgerhus. Til denne fest var også etnisk danske inviteret, og de fik en god fornemmelse af at her er tale om et glædeligt og opmuntrende initiativ, der har mange gode år i sig endnu.

Programmet for det næste år ligger ikke helt fast endnu, men i juni vil de tale om madlavningsgrupper. Her er der tale om en spændende proces der ikke er foregået før. At ændre en vane er ikke nemt.

Freya (th) sammen med Loan ved 1 års festen
Freya (th) sammen med Loan ved 1 års festen

 

Det er en blandet flok, der får del i Solglæden
Det er en blandet flok, der får del i Solglæden

 

 

 

 

 

 

  

 


 

Kommentarer


© 2022-23 by  TENDENSKLOG .

  • Facebook Social Ikon
bottom of page