top of page

Så er der et lokalt energifællesskab

  • tendensklog
  • for 30 minutter siden
  • 2 min læsning

I et stuvende fuldt Fløng Forsamlingshus den 16. juni 2026 blev Energifællesskabet ENERGIV stiftet. Det skete da en kreds af lokale ildsjæle – i samarbejde med Landsbylauget i Fløng - indkaldte til et informations- og stiftelsesmøde.

Initiativtageren Steen G. Olesen gennemgik baggrunden for mødet og fastslog formålet: Med energifællesskabet deles man om den lokalt producerede solcellestrøm således, at når man med solcelleanlægget producerer mere strøm end man selv kan bruge, så får naboen det til en fast pris.


Energioverskuddet fordeles lokalt

Direktøren for KEIMA, der er det elhandelsselskab der fordeler overskudsstrømmen, Kristian Thorsen, fortalte om hvordan hans virksomhed fordeler strømmen og betalingen: ”Ved hjælp af en fastpris for den delte grønne strøm vil man – modsat nu – altid vide hvad man får for den grønne strøm man deler. Omvendt vil modtagerne af overskudsstrømmen altid vide til hvilken pris man får energien ind i huset. Man undgår store prisudsving og strømmen bliver lokalt.”

Det lokale energifællesskab omfatter udover Høje-Taastrup også Trekroner i Roskilde kommune og landsbyerne Torslunde og Ishøj i Ishøj kommune. Her vil alle kunne tilslutte sig uanset man har solceller eller ej.


Det er jo et andelsselskab

”Der er med energifællesskabet tale om et initiativ, der fornemt slutter sig til den danske tradition for andelsselskaber. ” Det fastslog Andreas Pindstrup Jørgensen, der er aktuel med bogen ”Andelskraft – fra modstander til medskaber”. Han roste initiativet fra Fløng . ” Aldrig har jeg oplevet udlevelsen af andelsånden i en så suveræn udgave. Hvis en andelsvirksomhed nogensinde har haft de bedste odds for at lykkes må det være ENERGIV. ”

Han understregede at netop dannelse af andelsfællesskaber er et vigtigt bidrag til hvordan vi kommer videre med den helt nødvendige grønne omstilling. ”Andelsbevægelsen fra slutningen af 18-hundrede tallet brød igennem. Ikke som et initiativ fra politikerne, men som en folkelig bevægelse udsprunget af den krise som landbruget stod i. Nøjagtig det samme gør sig gældende i dag. Den grønne omstilling virker først og fremmest, når det er borgerne, der tager initiativet”.


Initiativgruppen blev til en bestyrelse

Efter en pause var der så stiftende møde for Energifællesskabet. Her blev vedtægterne gennemgået og præciseret og der blev valgt en bestyrelse, nemlig de fem der var med i initiativkredsen Steen G. Olesen, Knud Anker Iversen, Emil Viskum, Tommy Olsen og Mads Peter Schreiber. Derudover blev indvalgt to suppleanter, der vil kunne deltage i alle bestyrelsesmøderne, nemlig Steffen Rasmussen fra Trekroner og Michael Höcker fra Hedehusene. De konstituerer sig efterfølgende.

Strømdelingen går - hvis alt år vel - i gang pr. 1. juli. Det lokale fællesskab er åbent for alle i området. Man kan læse mere om mødet og om betingelserne for at være med på www.energiv.dk.

Der måtte sættes ekstra stole ind
Der måtte sættes ekstra stole ind

 

Andreas Pindstrup er direktør i  Tænketanken Demokratisk Erhverv
Andreas Pindstrup er direktør i Tænketanken Demokratisk Erhverv

© 2022-23 by  TENDENSKLOG .

  • Facebook Social Ikon
bottom of page